Globetrottrarna

Vietnam!

Publicerad 2015-01-10 10:47:57 i Indonesien, Vietnam,

Hej hej hej!
Efter varje inlägg så tänker jag att det inte ska gå en vecka till nästa uppdatering. Men sen så springer tiden iväg bland alla fantastiska upplevelser. Så en gång i veckan är nog ungefär standardintervall för oss ☺
Jaja, är ni sugna på att veta hur vi började vårat 2015?
Jo, vi har bland annat besökt ön Nusa Lembongan med grannöar. Det var sannerligen paradiset på jorden. Så fantastiskt fina öar bara 30 minuters båtresa från Balis skräpiga stränder.
Vi checkade in på ett riktigt schysst men simpelt boende med pool nära stranden för bara 150.000 Idr/natt. Sedan hyrde de oss en scooter för 60k/dygn. Scooter är ett måste om man vill uppleva det bästa av Lembongan och Ceningan. Öarna är små, men upplevelserna är utspridda så moppen gör det möjligt att få se allt 😄 Vägarna är dock väldigt små och mycket dåliga, så någon fartfylld upplevelse får man då inte.
Det mest fantastiska på öarna var naturen, den var så annorlunda mot resten av platserna i Asien som vi varit på. Det var som någon slags blandning mellan Skottland, nya Zealand och Öland typ. Fantastiska klippor som vattnet hela tiden slog högt emot, och samtidigt gröna fina skogar men även lite besväret-aktiga slätter.
Något av det bästa med vistelsen var nog vår förmiddag med dyk. Dagen började tidigt, halv 7, med en fantastisk båtresa längs både Lembongan, Ceningan och Penidas klippor där det blågröna vattnet slog högt. Vi stannade och dök på en spot som kallas Secret Manta, mest för att det lät coolt tänkte vi. Men efter dyket fick vi simma med 4-5 stycken 2-2.5m breda Mantarays! Det var något av det mäktigaste hittills på resan. Fantastiska varelser, men lite läskigt när dom simmar en meter under en. 👌

Efter Nusa Lembongan bestämde jag (Robin) mig för att köpa en ny mobil och nya minneskort till alla våra enheter. För vi har haft väldigt mycket problem med tekniken, då vår GoPro endast funkade de första 2 veckorna och nu funkade inte heller Plattans bilder. Detta verkar dock ha berott på dom asiatiska minneskort vi så dumsnålt köpt (att man får vad man betalar för var visst ingen myt).
Så 3 nya minneskort och en Samsung grand s2 inhandlades och nu funkar allt igen.
Vi fick tillfälle att prova GoPro:en dagen efter då vi åkte till ett vattenland i Kuta (waterbom) med massvis av roliga vattenåkattraktioner.
Skoj, men nu var månaden på Bali slut. Vilket innebar en flygresa till Ho Chi Minh i Vietnam, med 6 timmars väntetid på Singapores flygplats. Så våran dygnsrytm är fortfarande lite skev efter en natt med knapp sömn på flygplats golvet.
Men nu är vi i Saigon, och igår tog vi en cooking class och fick lära oss lite om traditionell vietnamesisk matlagning. Riktigt skoj!
Nu får vi se vad resten av Vietnam har att erbjuda. Mycket vackra upplevelser tror jag!
Peace Out ✌
Robin

Det spökar med bilderna just nu, de kommer senare i ett annat inlägg 😆

Postat av: Joel

Publicerad 2015-01-11 14:26:16

Låter lajbans vad ni har för er! Man får väl ta och tacka för det vackra julkortet antar jag. Har du nån adress jag kan skicka din julklapp till eller är det kanske smidigast att vänta tills du är i Svedala igen?

Svar: Det var så lite så! Men åhå, inte ska jag väl jag som skippat jul i år få en klapp. Men Laxöringsvägen eller vänta är de två alternativen, tror jag har endel post där på lager redan .
storaasienresan.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Vi är Johanna och Robin, ett glatt par från Oskarshamn som ska prova på backpacker-livet i Sydostasien! Följ oss här när vi snorklar i Thailand, utforskar Borneos djungel och surfar på Bali m.m.