Globetrottrarna

Genom Vietnam

Publicerad 2015-01-16 16:25:49 i Vietnam,

Idag är det tydligen fredag, har vi hört, och vi har haft en superhärlig start på helgen! (Även om man inte får nån riktig helgkänsla här). Efter 13 timmars bussresa från Nha Trang kom vi imorse fram till Hoi An. Trots att bussarna här är väldigt bekväma med liggsäten och wifi, så var vi rätt trötta och äckliga. Så gissa om vi blev glada när en trevlig dam direkt körde oss till ett riktigt fint hotell, som inklusive frukostbuffé bara kostar 72 kr/person/natt. Awesome! Så jag (Johanna) passade ikväll på att ta ett vaarmt bad, för här är man faktiskt ganska frusen. Nu har vi kommit lite mer norrut, och för mig iallafall är det långbyxor och tjocktröja som gäller. Idag har det väl varit runt 20 grader och lite disigt, kändes lite som en vårdag hemma. Dock har vi ju inte så mycket varma kläder med oss, så på förmiddagen kollade vi in staden lite och letade efter varma tröjor. Dock var det svårt att hitta, för här finns i princip inga vanliga klädbutiker,  utan Hoi An är känt för alla sina skräddare. De verkar jätteduktiga, men vi kände inte att vi ville ha något särskilt plagg, och det tar mest plats i våra väskor. Men till sist hittade iaf jag två härliga tjocktröjor att gosa i.
Efter att ätit fantastiskt god pasta och strosat genom de otroligt mysiga gamla kvarteren här, åkte vi på en Countryside Bicycle-tour. Tillsammans med två fransyskor och två härliga guider åkte vi först båt ett tag i deltat här innan vi gick av i en liten by på en ö. Där fick vi lite mer inblick i traditionella vietnamesiska hus, seder och åsikter. Det var väldigt intressant, men rätt hemskt. Sen fick vi varsin cykel och utforskade fler byar, kollade på hantverk och när lokalbefolkningen arbetade på bl.a. risfälten. Överallt längs vägarna stötte vi på tuppar, glada barn och tandlösa gummor och gubbar. Det var härlig stämning, lugnt och fridfullt. Verkligen en toppendag!

Hittade några gullegrisar!

Efter turen åt vi god mat på ett litet hak och promenerade till hotellet genom de upplysta, mysiga gamla kvarteren. Imorgon ska vi nog bara låna varsin cykel här och kolla in staden och lite ställen runtomkring, och på söndag morgon åker vi till Dong Hoi för att kolla in grottsystemet Phong Nha- Ke Bang ett par dar.

Mellan Saigon och Hoi An spenderade vi först två nätter i Mui Ne. Det är ett väldigt turistigt ställe som mest bara lockar kite-surfare och huur många ryssar som helst.. men lite utanför staden finns stora områden med sanddyner, både röda och vita. Så dit åkte vi, och det var riktigt häftigt! Väldigt blåsigt, men otroligt härliga vyer med enorma sandkullar mot klarblå himmel.

Efter två dagar där tog vi bussen till Nha Trang, ca 6 timmar norrut. Nu i efterhand var det ett litet onödigt stopp, men det vet man ju inte innan. Det är också ganska turistigt, men mer festigt med mycket blinkande neonskyltar och nattklubbar. Och såklart massa ryssar här med. En dag gick vi runt mycket i staden, som faktiskt är väldigt mysig när man kommer bort från stranden och klubbarna. Och igår förmiddag åkte vi på en snorkeltur halva dagen med en dykfirma. Hade varit kul att dyka, men kände att vi ville spara pengarna lite. Det var en skön tur, men vi såg inte så mycket häftigt, förutom en cuttlefish. De ser rätt roliga ut :) båtturen  var iaf jättehärlig, dock brände vi oss en del eftersom vi låg ute på däcket och solade i flera timmar utan solkräm.. men men, det var sista dagen med sol och bad för ett tag, så det var väl lika bra ;)
Hittade en fin kyrka i Nha Trang
Robins mat en kväll, räkor och pomelon-sallad.

Nu har vi varit borta i mer än 11 veckor, sjukt vad fort tiden går! Hemresan är faktiskt bokad nu, den 26e februari landar vi på Arlanda. Vi längtar efter er där hemma!

Postat av: Joel

Publicerad 2015-01-17 02:47:51

Värst vad bortskämda ni har blivit! 20 grader är ju högsommar, shorts och tisha här i Sverige! Själv har jag idag cyklandes på blankis halkat runt och rakt ner i en fin vattenpöl under min postrunda nu när det börjar töa. Har ju gått och blivit sån däringa brevbärare nuförtin.
Gott att höra att ni kommer tillbaka i alla fall! Ni verkar nästan trivas så bra så att ni skulle kunnat stanna kvar och ta jobb som risbönder eller någe.
Ha en fin tillsvidare!

Svar: Jo jag vet, skäms lite över att säga det. Men det är en slags höstig kyla stundvis.Oj var det någon post adresserad till Vatt 'en Pöl, eller var de mest en kul grej? Själv tyckte jag det var en toppen idé att köra ner i ett risfält med moppen på Bali, så Ozzy tishan är numera ett minne blott (bra va?)
storaasienresan.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Vi är Johanna och Robin, ett glatt par från Oskarshamn som ska prova på backpacker-livet i Sydostasien! Följ oss här när vi snorklar i Thailand, utforskar Borneos djungel och surfar på Bali m.m.